Základy programování

Programování

  • Základní pojmy
    • algoritmus – postup řešení problému – recept, výrobní návod, návod k obsluze …
    • počítačový algoritmus – jednoznačný postup pro zpracování dat
      • základní vlastnosti – jednoznačnost, konečnost, hromadnost …
    • program – posloupnost příkazů, která určuje způsob zpracování dat

  • Postup při tvorbě programu
    • Analýza problému – definice zadání a možností řešení dané úlohy
    • Koncept řešení – volba metod řešení, rozložení řešení na dílčí úlohy
    • Sestavení algoritmu řešení – návrh datové struktury, zápis algoritmu
    • Zápis programu v programovacím jazyce
    • Ověření programu – překlad – kompilace a ověření správnosti programu
    • Optimalizace programu – vylepšování programu, kontrola vstupních a výstupních dat
  • Metody programování
    • Strukturované programování – členění programu na jednoduché celky – struktury
    • Vizuální programování – sestavení programu pomocí vizuálních komponent a řídících akcí
    • Objektové programování – řešení je modelováno pomocí objektů, které obsahují data i metody zpracování

Programovací jazyky

  • Rozdělení

podle úrovně

  • nižší pr. jazyky – využití sady instrukcí procesoru
Strojový kód nebo Assembler
  • vyšší programovací jazyky – srozumitelné příkazy a instrukce překládány pro OS a procesor
C, C#, Java, Pascal, VisualBasic …

podle způsobu překladu

  • interpretované – spouštěné v běhovém prostředí(Interpreter), které postupně překládá a vykonává příkazy
JavaScript, PHP, Python …
  • kompilované – přeložené do spustitelného tvaru (exe) pomocí překladače (kompilátoru)
C, C#, Java, Pascal, VisualBasic …
  • Srovnání

C

  • historicky nejstarší, vyvinutý v 70. letech pro OS Unix, předchůdce C++, Java a C#
  • programování OS, systémových aplikací, překladačů a interpreterů

Pascal

  • jazyk vyvinutý na univerzite v Curychu v 70. letech pro výuku programování
  • programování aplikací pro DOS – TurboPascal, pro Windows – ObjectPascal a Delphi

Delphi

  • v podstatě objektově rozšířený jazyk Pascal využívající vizuální komponenty (VCL)
  • rychlý vývoj jednodušších aplikací pro Windows

C#

  • moderní, univerzální jazyk vyvíjený Microsoftem pro Windows
  • využívá běhové prostředí a knihovny MS .NET

Java

  • univerzální, vyvinutý firmou SUN Microsystems v 90. letech
  • nejpoužívanější, vychází z C a C++, Open source licence

Vývojové diagramy

  • Vlastnosti a značky
    • názorný způsob zobrazení způsobu řešení úlohy
    • normalizované značky ČSN 36 9030 a ČSN ISO 58071996
  • Příklad diagramu
Konec a začátek algoritmu
Běžný příkaz
Podmíněný výraz
Cyklus s určeným počtem opakování
Cyklus s podmínkou na konci
Cyklus s podmínkou na začátku
Ruční vstup
Zobrazení výstupu
Zpracování souboru
Uložení dat do souboru
Podprogram
Spojovací značka
Spojovací čára

Programové struktury

  • Podmínka neúplná
  • Podmínka úplná
  • Vícenásobné větvení
  • Seskupení příkazů
  • Cyklus se vstupní podmínkou
  • Cyklus s výstupní podmínkou
  • Cyklus s počítadlem

prog-vd01

prog-vd

 

 

 

 

 

 

(4)

Sdílet na

FacebookTwitterGoogleTumblrLinkedInRedditPinterest


Napsat komentář